Yngve Ekström

Det är något som jag tycker är väldigt kul med att gå i affärer är att gå in en affär, se en möbel och sen säga eller tänka för sig själv "aha men den stolen måste ju vara designad av den och den" eller "hmm jo han eller hon som har gjorde den har nog hämtat inspiration från den och den". Men jag kan så lite om så få designers, så jag tänkte nu är det dags att man lär sig lite mer! Jag håller på att läsa en inredningskurs på moveme och en uppgift jag har haft var just att lära mig mer om olika desinger och formgivare, men det var bara 5 stycken. Så jag tänkte här en dag i veckan skriva lite kort om en känd formgivare och en av han/hennes kändaste möbel! Först ut har vi Yngve Ekström och hans möbel Lamino, så luta er tillbaka, läs och lär!

Vilstolen Lamino är designad av Yngve Ekström och år 1999 utsågs den till århundradets svenska möbel och är miljömärkt av svanen. Fåtöljen och dess fotpall formgavs 1956 och är fortfarande väldigt populär, nu tillverkas den av företaget Swedese i Vaggeryd. 2006 firade Lamino 50 års jubileum och man firad det genom att ta fram en barnmodell av fåtöljen och dess fotpall som man döpte till Lamini.

Lamino har en träramen som är gjord av skiktlimmat och formpressat fanér i bok, valnöt, ek eller körsbär. Sittdynan är oftast i fårskinn eller läder, men man kan även hitta fåtöljen i andra material.

Yngve Ekström växte upp i Hagafors och började arbeta som snickare redan i trettonårsåldern men har även läst bland annat konsthistoria, skulpterande och målning. Yngve hämtade inspiration från dansk och svensk modernism och en av hans förebilder var Bruno Mathsson, vars stil inspirerade honom. År 1945 startade han företaget Swedese som han drev med sin bror tills han gick bort 1988.


Kommentarer
Postat av: cecilia

Mkt seriöst, och intressant förstås!

2010-01-11 @ 22:38:39
Postat av: Elin

Historia är alltid intressant! Antikdeckarna på tv är ett av mina favvo program. Lärorikt och spännande.

2010-01-12 @ 18:16:26
URL: http://elinsvra.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Historia är alltid intressant! Antikdeckarna på tv är ett av mina favvo program. Lärorikt och spännande.

2010-01-12 @ 18:16:47
Postat av: Åsa

Förstår att den här vilstolen fick pris, den är toppenskön, ett av våra bästa möbelköp faktiskt.

2010-01-13 @ 10:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0