Blåbärspaj

Galet så varmt det har varit idag, phu! Men vi överlevde husvisningen! Vi åkte hem hit, åt lite blåbärspaj, farfar tog en tupplur och sen så bar det av mot bion, eller ja först så tog farfar färdtjänsten hem och lämnade den varma staden för det svalare landet! Gissa vad jag och josefine såg, jo Eclipse! Ruskigt bra, hon är ju lite mesig. Men som sagt bra och jo, det är en typisk tjej film och jo filmen blir fakstikt lite bättre med så många snygga killar i bara överkroppar!
Jo jag tänkte att nu är det ju "blåbärspajs säsong" så täntke jag kunde skriva ner mitt recept så kanske någon av er alla därute blir sugen på det!

Detta behöver du:
och till fyllningen: Så här gör du:

Blanda mjöl, socker och bakpulver. Skär smöret i bitar och tillsätt det. Häll i vattnet.

Arbeta snabbt samman degen. Låt den stå i kylskåp ca 15 min eller frysen 5 min.

Tryck ut halva degen i en pajform ca 15-20 cm i diameter.

Grädda den i 175°C i ca 8 min.

Fyll pajskalet med blåbär (går bra med både färska eller otinade frysta eller tinade frysta) och strö över socker.

Resten av degen ska sedan tryckas ut till ett lock som täcker bären. För att göra det enkelt så brukar jag ta lite deg i taget och trycka ut den och sedan pussla ihop så gott det går.

Om man vill göra det "snyggt" så kan man kavla ut degen mellan två smörpapper och sedan skära några snitt för att ångan ska kunna dunsta.

Grädda pajen i 175°C i ca 20 minuter mitt i ugnen.

 

min supersnygga pajform som jag hittade på rean på indiska

 

blåbär och hallon...

 

mumsig paj!


Kommentarer
Postat av: Cissi

Åhh, lilla farfar, klart det är bättre på landet ;) Hur var huset då? Ringer imorgon!

Puss!

2010-07-04 @ 22:46:57
Postat av: Caroline

åh vilken fin form! Hur var huset=)

2010-07-05 @ 01:00:50
URL: http://mineza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0