Födelsedagsfirande med blåbärscheesecake

Söndagsmys i soffan efter en mycket lyckad helg, skön känsla helt enkelt! Igår var det tjejkväll hos en kompis, med "julklappsleken" inriktat på tjejer och lite tjejsnack och sen blev det palace som gällde! Mycket lyckat!
Nu har precis min kära mamma, pappa, Jossan och mormor åkt efter en födelsedagsfika! Jag slängde ihop en Blåbärscheesecake i dag till reprisen av melodifestivalen, aldrig gjort en cheesecake förut så var allt lite nervöst innan fösta tuggan var tagen! men, puh, den var god! Sen är det ju alltid mysigt att ha familjen här, så det gör på ett sätt att själva fikat ändå alltid blir lite godare om man äter den med folk som man gillar! Jag fick jätte fina presenter, tusen tack! En randig tröja från systrarna som jag senast igår gick och suktade över och från mor och far fick jag bland annat i bok om loppisfynd! Jag älskar gamla ting och att gå i secondhandaffärer så å, ska kasta mig över boken i kväll tänkte jag! Nej nu ska jag ta tag i matplanen för ikväll!

Blåbärscheesecake
Ugnstemperatur 150 grader

Detta behöver du till botten:
25 g smör
3 dl krossande digestivekex
0,25 dl grädde
2 msk socker

Detta behöver du till fyllningen:
200 g blåbär
400 g cream cheese
1 dl socker
4 ägg
2 tsk vanillinsocker
2 dl kesella vanilj
1 msk maizena

Detta behöver du till garnering:
1 dl kesella vanilj
lite blåbär

Så här gör du:
Smält smöret och krossa kexen. Rör samman alla ingredienser till botten och tryck ut den i en form med löstagbar kanter. Botten och kanterna ska täckas.
Passera blåbären genom en sil och blanda samman alla ingredienser till fyllningen och rör tills smeten blir slät. Häll fyllningen i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 1 timme.
Låt kakan svalna och täck ytan med kesellan med vaniljsmak och toppa med lite blåbär.
Sådär nu är det bara att njuta!


Så här blev min blåbärscheesecake!


bjöd även på lite ost och lade lite nötter runt, ett tips som gör att det blir lite roligare på fatet!


den underbara tröjan som jag fick av min älskad systrar!


randigt, så snyggt!


min bok som jag fick av min kära mor o far! å vill bara kasta mig över den!

Kommentarer
Postat av: Alex

Imorn får jag säga grattis!!!!

2010-03-15 @ 17:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0