Mumsig morotssoppa

Jag har ätigt en sådan hiskligt mumsig soppan ikväll! Jag blev nämligen så sugen på soppan när jag åkte hem från jobbet och så hade vi massa morötter i kylen som behövdes äta upp, så perfekt morottsoppa blev det!


Du behöver

Receptet är för 4 personer.

  • 6 morötter
  • 1 gul lök
  • 1 liter grönsaktsbuljong
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk smör
  • 1 msk vetemjöl
  • 2 msk cream fraiche
  • riven muskot
  • yoghurt till servering

Gör så här

Skala och tärna morötterna och löken. Fräs i smör i botten av soppkastrullen. Pressa ner vitlöksklyftan och red med mjölet. Tillsätt buljongen och låt soppan koka upp och småkoka i 15 minuter.

Tag grytan av värmen, tillsätt cream fraiche och mixa soppan helt slät och lite luftig, gärna med stavmixer. Smaka av med muskot och salt.

jag hittade receptet på sopprecept.se!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0